Studijní osnova
I. ROČNÍK Statický obraz – „kompozice v ploše“
Doplňková výuka technologie:
Kompozice – vztahy :
Záznam – práce s foto a video kamerou:
Zpracování – laboratoř a střižna:
1. semestr : ZÁTIŠÍ (objekt) – POZOROVÁNÍ A VIZE
- filosofie zátiší – ticho, prázdno, tma – základní fenomény dematerializace (John CAGE / Allan KAPROW)
- bezprostřední životní zkušenost s předmětným světem: haptické, chuťové, čichové, zvukové a vizuální kvality
- historické zátiší – zpracování tématu tradičními technikami: kresba/obraz, text/popis, divadlo (věci jako rekvizity) – významové kvality: fetišizmus
- fakticita věcí – koláž, celek/fragment, dokumentace/archiv
- současné zátiší – zpracování novými médii: voyerizmus a vizionářství
- akce – „zátiší“
2. semestr : PORTRÉT (subjekt) – VÝRAZ
- filosofie portrétování – umělec a jeho model / autoportrét.
- smyslová zkušenost „já“- vnímání a interpretace – sebereflexe a stylizace (ORLAN)
- tradiční portrét a maska – živé obrazy (Mariko MORI / Yasumasa MORIMURA)
- výraz v nových médiích: fotografie a video, reprodukce hudby a hlasu, komunikační techniky
- tvář, osobnost a image (Cindy SHERMAN)
- akce – „portrét/autoportrét“
II. ROČNÍK Pohyb obrazu – „kompozice v prostoru“
Doplňková výuka technologie:
Práce s prostorem :
Práce se světlem:
3. semestr : SVĚTLO, TVAR A PROSTOR
(scéna-instalace-architektura) – VNĚJŠÍ PROSTOR
- morfogeneze tvaru a prostoru – naplňování a plnost – aura věcí a energie místa
- vnější prostorová zkušenost ve smyslech, rozumu, citu, intuici
- vztahy v prostoru: objekt a věc, osoba a předmět, figura a prostor, postava a místo, role a scéna – „duch tvaru“ a „duch místa“ (Marina ABRAMOVIČ / Richard LONG)
- pravěká a starověká místa: jeskyně (Kostelík – zasvěcovací praxe), menhiry, oppida, hradiště, středověká a novověká architektura: kostel, klášter, město, muzeum, galerie (Nikolaus LANG)
- nová média a virtuální prostor (Dennis OPPENHEIM / Dan GRAHAM )
- akce – „postoj/pozice/umísťování“ – šamanské praktiky
4. semestr : FIGURA (tělo) – VNITŘNÍ PROSTOR
- elementární techniky: polohování, pohyb, tanec, gesto, mimika
- vnitřní fyzická zkušenost: dech, dotek, vůně, chuť, slyšení a vidění
- tělesnost, imaginace, mentální a spirituální prostor (Vito ACCONCI / Valie EXPORT)
- stylizace těla v pravěkém umění a umění přírodních národů, figura ve 20. Století: nová figurace, body art (Chris BURDEN / Carolee SCHNEEMAN)
- nové technologie a nová tělesnost – telepresence
- „tělové akce – osobní/intimní rituály“ (Tantra)
III. ROČNÍK Obraz pohybu – „kompozice v čase“
Doplňková výuka technologie:
Práce se slovem :
Práce se zvukem :
5. semestr : OBJEKT V POHYBU (stroj / robot) – MECHANICKÝ RYTMUS
- fyzikální časoprostor – objekt – kód
- pohyb a význam – znak a symbol, překlad a animace
- obraz řeči: písmo, sazba, text, typografie a vizualizace – vizuální poezie
- řeč hudby: sonické hodnoty a artikulace, manipulace a multiplikace
- mluvící stroje, umělé jazyky (midi), matematická lingvistika a jazykové hry, umělá inteligence a paměť (VASULKA’S / STELARC)
- „in-formace, per-formace, trans-formace“
6. semestr : FIGURA V POHYBU (gesto / tanec) – BIOLOGICKÝ RYTMUS
- biologický časoprostor – subjekt – řeč
- pohyb a energie – myšlení a jazyk, etymologie a semiotika
- řeč obrazu: původ obrazu ve vizuálním gestu – akční malba (GUTAI)
- hudba řeči: původ hudby v akustickém gestu – orální tradice, vyprávění, zpěv, dramatizace, rétorika (Butó )
- písmo jako fixovaný posunek, grafologie – praktická kaligrafická cvičení.
- „gestická akce“ (Herman NITSCH / Vienna Actionists)
IV. ROČNÍK Obraz děje – „kompozice v kontextu“
7. semestr : AKCE (v prostředí) – KONSTRUKCE / DEKONSTRUKCE
- filosofie děje: věci a osoby pohybující se v historickém, kulturním, společenském a spirituálním časoprostoru (Paul McCARTHY, Mike KELLEY)
- „čtení“ (běžných) událostí jako částí souvislého / nesouvislého přiběhu
- „objektivní“ výrazový prostředek a „subjektivní“ výraz – image
- rituály přírodních národů (Eskymáci, Australané, Indiáni a orientální tradice) a naše každodenní obřady – totem a tabu (James LUNA / Coco FUSCO / Goméz PEŃA)
- nové rituály a tvorba mýtů – party /rave, house, techno/ a masová média
- umění „inter-akce“
8. semestr : PŘÍBĚH (ve společenství) – KOMPOZICE / DEKOMPOZICE
- struktura příběhu a vyprávění: vstup, pohyb, vrchol, výstup
- vyprávění výtvarné /text a obraz/, hudební /slovo a zvuk/, divadelní /gesto a hra/
- vznik mytologií rytmizováním každodenní životní zkušenosti v dějinách: pohádka a mýtus
- tradice a moderna: hudební a výtvarné divadlo – virtuální realita (Robert WILSON)
- nové formy pop-vyprávění: comics, klip, show (RESIDENTS / Jeff KOONS)
- stylizace a univerzalizace osobní životní cesty: výpověď „osobní mytologie“ (Laurie ANDERSON / Mathew BARNEY)
BAKALÁŘSKÁ ZKOUŠKA A POSTUPOVÝ PROJEKT
MAGISTERSKÉ STUDIUM
V. ROČNÍK) Prezentace – „medializace“
9. semestr : KOMUNIKACE A KONTEXT – svět umění / umělecký svět – FLUXUS / PAIK / KNÍŽÁK
10. semestr : KOMPLEXNÍ SYSTÉMY – spiritualita, ekologie, politika, ad. – DUCHAMP / BEUYS / BLACK MARKET
Individuální programy.
VI. ROČNÍK DIPLOMOVÁ PRÁCE, Individuální téma
MAGISTERSKÁ ZKOUŠKA
Rozsah a hodnocení kurzu:
Průběžná kontrola výuky:
Se provádí ve dvoutýdenních cyklech formou prezentace zpracování dílčích úkolů.
Požadavky k udělení zápočtu:
Podmínkou k získání zápočtu a připuštění ke klauzurní práci je splnění zadaných dílčích úkolů.
Požadavky k udělení zkoušky:
Podmínkou k získání zkoušky je úspěšná prezentace zpracování klauzurního zadání.
Prerekvizity a navazující kurzy:
Dle doporučeného harmonogramu studia vycházejícího z oborového studijního plánu
Rozvrhové jednotky:
Dle individuálního harmonogramu studentů po ročníkových skupinách
konzultace cca. 3 hod. týdně
atelierová praxe cca. 12 hod. týdně